Çekil(e)meyen Sahneler

Eğer ki cinsiyet ve cinsellik yekpare bir şekilde gösterilmiyorsa, o zaman queer, birbiri içine geçmiş imkanlar, boşluklar ve uyumsuzluklar anlamına gelebilir."

ÇEKİL(E)MEYEN SAHNELER

 
Türkiye Sinemasında 80’li yıllarla birlikte başını Atıf Yılmaz’ın çektiği birkaç yönetmen “Kadın Filmleri” temasıyla filmler üretti - ki o dönemki feminist hareketlerin bunda çokça etkisi olduğunu yok sayamayız- . Bu filmlerden birkaçı iki kadın arasındaki ilişkiyi arkadaşlık, dostluk ve kız kardeşlik üzerinden yorumlayarak kadınlar arası homososyal ilişkiler içeren sahnelere yer verdi. Yine de, erkek eşcinsel/biseksüel görünümüne dair bilindik çok sayıda örnek varken; kadın, lezbiyen ya da biseksüel ilişkileri/cinsellikleri yeterince göremedik. 

 

Bunun nedeni acaba kadın cinselliğine dair tabular mı? Kadın yönetmenlerin azlığı mı? Ya da oyuncu bulmakta zorlanılması olabilir mi? Belki de sansür, otosansür ya da yüzleşemediğimiz homofobi/bifobi mi?

 

 

Çekil(e)meyen Sahneler, 

 

  • Dul Bir Kadın (1985 / Atıf Yılmaz), 
  • Kadının Adı Yok (1987 / Atıf Yılmaz), 
  • İki Kadın (1992 / Yavuz Özkan) 
filmlerinde cinsellik içeren sahneleri göstermeye cesaret edilmediğini ya da yönetmenin bilinçli bir tercih olarak göstermediğini söyleyerek/düşünerek başladığımız bir film. 
 
Bunu üç nedene bağlayabiliriz:

 

  1. O dönem yönetmenin ve oyuncunun kendine uyguladığı otosansür ya da dönemin kendisinin sinema filmlerine uyguladığı olası sansür politikaları. 
  2. Kadınlar arası cinsel ilişkinin izleyicisi olan erkeklere, kadınlar arası bir sevişme sahnesinin gösterilmesinin heteroseksizmi besleyeceğinin düşünülmesi. Yönetmenler bu sahneleri çekmeyerek LGBTİ aktivizminin mutlak değil, muğlak olan cinselliklerinin gücüne dair bir selam göndermişolabilir.
  3. Belki de bizim okuduğumuz yerden yaklaşmayarak, yönetmenler bu filmlerde iki kadın arasındaki ilişkiyi sadece kadınlar arası dostluk/dayanışma olarak anlatmıştır. 

 

 

 

 

Yapısal olarak filmin anlatımı


Filmde üç anlatım ögemiz var:

 

 

  1. Sinema akademisyenleri ve o dönem bahsedilen filmlerde oynayan oyuncularla yapacağımız röportajlar.
  2. Filmlerde, iki kadın arasında yaşanan ilişkinin gösteril(e)meyen, cinsellik içeren üç sahnesini, yeni oyuncularla yeniden çekmek. 
  3. Yeniden çekeceğimiz sahneleri, bu üç filmdeki bahsi geçen sahnelerle birleştirmek. 

 

 

 

Cinsel sansüre dair tartışmanın "Çekil(e)meyen Sahneler”in çekilmesiyle devam etmesini amaçlıyoruz.

 

 

 

Şimdiye kadar neler yaptık?

 

 

  1. Nur Sürer (Dul Bir Kadın), Serap Aksoy (İki Kadın), Deniz Türkali (Dul Bir Kadın) ile röportajlar yaptık.
  2. Özlem Güçlü (Sinema Akademisyeni) ile sansür ve filmler hakkında röportaj yaptık.
  3. Yeniden çekeceğimiz çekil(e)meyen sahnelerle ilgili olarak oyuncu Ayris Alptekin'le beraber çalışma kararı aldık. 
  4. Umut Tümay Arslan (Sinema Akademisyeni) ve Engin Ertan (Sinema Yazarı) ile filmler hakkında röportaj yapmak için sözleştik.

 

 

Son söz

 

 
Bu filmde niyetimiz, söylediğimizi kanıtlamaktan öte, bu söylemimizin peşine düşmek ve olasılıkları tartışmak. Desteğin, bu filme hayat verecek;  prodüksiyon ve post-prodüksiyon masraflarına katkıda bulunacak. Olur ya, bu ay biraz sıkışıksındır, kampanyamızı paylaşman da bizim için çok değerli!

 

Desteğin için teşekkürler, 

 

Sevgilerle.

 

UN/NON-SHOOT SCENES

 

Starting with 1980 years some directors in Turkey Cinema has produced Women’s Films led by Atıf Yılmaz - we cannot ignore that feminist movements in that period had obviously a big influence on these productions. Some of these films approached the relationship between two women as a friendship, companionship and sisterhood and also gave wide publicity to scenes including homosocial relationships among women. Nevertheless, even though there are so many illustrations known about gay men and bisexual men scenes we could not watch the sexuality of lesbian women and bisexual women enough.
 
Are taboos regarding women sexuality reason for that? Or scarcity of women directors? Maybe the reason is that it is hard to find an actress? Maybe censorship? Maybe self-censor? Or can homophobia and biphobia we did not face with be a reason?
 
Un/Non-Shoot Scenes,
  • Dul Bir Kadın (1985 / Atıf Yılmaz), 
  • Kadının Adı Yok (1987 / Atıf Yılmaz), 
  • İki Kadın (1992 / Yavuz Özkan) 
is our project we have already started based on these three films above because we hypothesize it is not tempted to shoot sex scenes or director did not show these scenes deliberatively.
 
 
We can link this to three reasons:
 
 
  1.  Self-censor applied by director and actress themselves or censorship policies applied to movies in that period
  2.  It may be thought presenting sexuality between women to men which are the audience of sexual relationship among women may feed heterosexism. Directors may send their compliments to LGBTI movement activism’ ambiguous sexuality rather than absolute sexuality by not showing these scenes
Or directors tell the relationship between two women as a way of companionship/solidarity only rather than the point we approach in these films

 

Film Narrative Structure

We have three narrative elements in the film:

 

 
  1. Interviews with film academics and actors in the mentioned films
  2. To re-shoot the three scenes from the above-mentioned films in which the relationships and the sexuality between the two women are un/not shown
  3. To combine the scenes we have shot with the scenes mentioned in these three films.
 

 

 

We intend to continue the discussion of sexual censorship with the shooting of these un/not shoot scenes.

 

 

 

 

What have we done so far?

 

 

 

  1. We made interviews with Nur Sürer (Dul Bir Kadın), Serap Aksoy (İki Kadın), Deniz Türkali (Dul Bir Kadın).
  2.  We interviewed with Özlem Güçlü (Cinema Academician) about censorship and films.
  3.  We decided to work together with actress Ayris Alptekin and Elis İşcan in the re-shooting phase.
  4. We will meet Umut Tümay Arslan (Cinema Academician) and Engin Ertan (Cinema Writer) to make interviews.

 

 

 

Last word

 

 

Our intention in this film is more than just proving what we are saying, we intend to pursue this discourse and discuss the possibilities. Your support will give life to this film; contribute to production and post-production costs. You know, you're short on cash this month, and sharing and reposting our campaign is too valuable for us!
 
Thank you for your support,
With love.

 

 

Metin Akdemir / Yönetmen 

 

 

 

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo TV Sinema bölümünden mezun oldu. Üniversite eğitimi esnasında birçok kısa filmde sanat yönetmeni ve senarist olarak çalıştı. 2007’den bu yana sektör içinde birçok reklam filmi, sinema filmi ve videoart projesinde yönetmen ve yönetmen yardımcısı olarak yer almıştır. Halen İstanbul Üniversitesi Kadın Çalışmaları Anabilim Dalında yüksek lisans öğrenimine devam etmektedir. 

 

 

Filmografi:

 

 

  • Ben Geldim Gidiyorum (2011)

 

Aldığı Ödüller:

 

1. Mozaik Kısa Film Festival - En İyi Belgesel Film (2011)


 

12.  Altın Safran Film Festival - En İyi Amatör Belgesel Film (2011)

18.  Adana Altın Koza Akdeniz Kısa Film Yarışması - Jüri Özel Ödülü (2011)

6. Datça Altın Badem Festivali Belgesel Yarışması - İkincilik Ödülü (2011)

4.  DukaFest Saraybosna - En İyi Yönetmen (2011)

8. Akbank Kısa Film Festivali - En İyi Belgesel Film (2012) 
5. İnönü Üniversitesi Kısa Film Festival - En İyi Belgesel Film (2012)

2.  Eskişehir Kral Midas Kısa Film Festivali - İkinci En İyi Belgesel Film (2012)

5. Akdeniz Split Film Festivali - En İyi Kısa Film (2012)

2. Altın Kepenk Kısa Film Yarışması - İkincilik Ödülü (2012)

5. Kristal Klaket Fatih Üniversitesi Kısa Film Yarışması - İkincilik Ödülü (2012)

26. Montenegro Film Festivali - Jüri Özel Ödülü (2012)

Hisar Kısa Film Seçkisi - En İyi 10 Kısa Film (2012)
 
 
  • 
Küpeli (2013)
Aldığı Ödüller:

 

37. Norveç Kısa Film Festivali - Jüri Özel Ödülü 


 

20. Capalbio Film Festivali - World Of Map Ödülü
Hisar Kısa Film Seçkisi - En İyi 10 Kısa Film (2013)

 

Katıldığı Festivaller:

 

 

6. Documentarist İstanbul Belgesel Günleri, Türkiye Panorama Bölümü, Gösterim (2013)


 

66. Cannes Film Festivali, Türkiye Standı, Gösterim (2013)

2. Ayvalık Uluslararası Film Festivali, AYIFF Muhabbetleri Bölümü Gösterim Seçkisi (2013)

5. Montreal Türk Filmleri Festivali, Hisar Kısa Film Seçkisi Bölümü Gösterim Seçkisi (2013)

15. Eskişehir Film Festivali, Kısa Filmler Bölümü, Gösterim (2013)

2. Antakya Uluslararası Film Festivali ve Fotografçılar Buluşması, Gösterim (2013)

3. Filmamed Gösterim Seçkisi (2013)
22. Ozu Film Festivali (İtalya / 2013)

24th Filmkunstfest (Film & Art festival) Mecklenburg-Vorpommern Film Festivali (2014) 


BIFED Film Festivali Bozcaada (2014)

17. Uluslararası 1001 İstanbul Belgesel Film Festivali (2014)

21. Etiudaandanima Film Festivali (Polonya / 2014)


First Chennai Uluslararası Kısa Film Festivali (2014)

20. Jihlava Belgesel Film Festivali


Bizimle iletişime geçmek isterseniz:

E-mail adresi: irema@altplatform.co
Telefon: 0505 767 97 53

 

 

 

 

Ekip

Şehirler

Proje takımı henüz video eklemedi.
Henüz güncelleme yapılmadı.
Projeyi takip edersen güncellemeleri görebilirsin.
Henüz yorum yapılmadı.
Projenin ilk yorumunu yapmaya ne dersin?
Henüz destek yapılmadı.
Projenin ilk destekçisi olmaya ne dersin?
13.170 TL TOPLANDI
Hedef 12.000 TL
%109
92 DESTEKÇİ
SÜRE TAMAMLANDI
Hedefine ulaşamayan projelerde destekler, destekçilerine hiçbir kesinti olmadan iade edilir.
Money Başardı
Avatar
Proje Sahibi
İrem Akbal
İstanbul, Türkiye
ÖDÜLLER
Proje takımı henüz ödül eklemedi.